10 augusti 2016

Nu ska här snackas om något jag inte brukar skriva om, men det ska snackas (eller snarare tipsas) om smink. Det jag tycker är drygast med "sminkkulturen" är den där hetsen med att alltid köpa de dyraste paletterna och gud vet vad. Folk köper till höger och vänster bara för att det är populärt, men glömmer att dyrast inte alltid är bäst (även fast man absolut verkligen får mer valuta för pengarna ibland när det gäller dyrare smink, vad gäller hållbarhet och allt annat man söker efter). Anyhow, research is key. Något som också är viktigt för mig är att det jag använder inte är testat på djur. Därför skulle jag aldrig få för mig att köpa en MAC-produkt, som förutom att vara lite överskattade inte är cruelty free (skandal då de är så jäkla populära). 

Skjuter mig dock själv i foten när jag säger så för min nuvarande concealer är från L'oreal som envisas med att sälja i Kina där allt djurtestat. Min produkt i sig är inte testad, men de stödjer ändå industrin. Samt att mina hudvårdprodukter från Neutrogena är från ett företag som testar. Jag har experimenterat SÅ, så, så länge och äntligen hittat den kombination som funkar för min väldigt aknebenägna hy, och hoppas att jag hittar något annat djurvänligt som funkar lika bra. Men förutom det.............. Håll er borta från djurtestat smink! SÅ ONÖDIGT. Så dumt. Bara gör det inte.

Här är iallafall de produkter jag har fallit för, som ligger inom en bra prisram och som viktigast av allt: är bra!


Neutrogena Visibly Clear wash/mask samt oil-free moisturiser. Som sagt, inte cruelty free men funkar jättebra på min feta hy, som kanske ändå är en blandhy. Brukar använda masken i duschen och ha på den i ansiktet medan jag löddrar in hår och kropp osv. Den innehåller precis som krämen någon slags mint och kyler ansiktet jätteskönt. Krämen innehåller ingen olja och ska enligt beskrivning motverka finnar och täpper inte igen porer. Bästa jag någonsin testat. Hade fått högsta betyg om den innehöll SPF. Kostar cirka 70 spänn styck eller så. Värt det! Om de ändå inte testade på djur...


Lumene color correcting cream. En CC-cream som jag köpte för typ en vecka sen faktiskt, men den övertygar mig redan. Jag har alltid varit tveksam till att använda smink som täcker hela ansiktet, då jag som sagt lätt får akne. Men jag är samtidigt rätt röd i ansiktet och vill ändå ha något som täcker men som vårdar. Därför föll valet på en CC-cream. Testade jättemånga olika innan jag valde den här i färgen Light. Sitter hela dagen (med puder på), jämnar ut min ojämna färg och lämnar ändå ett naturligt resultat. I love it! Kostar väl sisådär 139 kronor och har SPF 20 - hur bra? Jag bränner mig väldigt lätt, så att SPF ingår är ju kalas på sommaren. 


Sleek Solstice highlighting palette. Jag använder i nuläget typ mest den gula delen, men den är överlag så pigmenterad och förpackningen känns riktigt lyxig. Applikatorn är värdelös så den används inte. Priset? 149 kronor!!!


Real Techniques miracle complexion sponge. Basically: en beauty blender. Nu är detta en applikator och ingen produkt men jag ska erkänna - först fattade jag inte grejen med en beauty blender. Jag körde på med borste för min concealer och nu när jag har använt den här ett bra tag och har testat med borste igen undrar jag vad fan jag höll på med och hur jag egentligen såg ut. Den är jättebra. Jag brukar använda min antingen torr eller yttepytte fuktig på en del av den. Då funkar den bäst för mig och jag anser inte att det finns något rätt eller fel med hur man väljer att göra. Kostar väl typ 99 kronor, och om man använder concealer eller foundation bör man införskaffa sig en sådan. Jag tror att denna är bättre än en vanlig beauty blender eftersom den här är både platt, rund och spetsig. Olika form för olika delar av ansiktet helt enkelt. 


Miyo transparent finish. Ett löspuder som är transparent och ger en matt effekt. Jag ska erkänna att när jag först beställde hem det här gjorde jag det för att det var billigt. Det kostar typ max 70 kronor och jag fick det ännu billigare på rean. Testade det, la det på hyllan ett tag. Sen bestämde jag mig för att testa igen och jag är glad att jag gjorde det, för det är väldigt bra. Jag har inte jämfört det med något annat men jag har inte känt att jag har behövt. Det håller concealern på plats genom en hel jobbdag, förutom när jag typ slarvat med appliceringen (brukar applicera ganska mycket under ögonen med min beauty blender och verkligen pressa dit det). Det håller ansiktet relativt matt och jag som är väldigt fet i pannan märker stor skillnad. Hade väl önskat att det var lite mer resistent mot vatten (mitt ena öga rinner väldigt lätt och när jag gnuggar blir det gärna ganska fult...) men man kan inte få allt till det priset. Kommer definitivt köpa igen och rekommenderar andra att göra det. Ser inte mycket ut för värden, men det ÄR bra.

Det var det! Långt jäkla inlägg men jag hoppas att någon ser det, haha. Jag själv älskar att läsa blogginlägg om produkter innan jag köper, så nu har jag bidragit själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar