24 juli 2016

Kolmården-time!!! Bildbomb utan dess like på väg, och då fotade jag ändå typ inte alls sista dagen, haha. 


Den femte juli åkte vi, men först gjorde vi ett stopp i Söderköping. Bar min nyinköpta Coldplaytröja (som för övrigt är den mest bekväma jag äger, är det socialt accepterat att alltid ha bandmerch på sig...?). 



Söderköping har vi varit i förut med pappa och det är verkligen en så fin och mysig stad!


Vi gick även 90 meter trappor. Det var jobbigt. Jättejobbigt. MEN värt utsikten.


Sedan gick vi ned igen och ställde oss i glasskö. Vi har alltid velat testa Smultronstället, som är en glassrestaurang, men inte gjort det när vi varit där med pappa. Nu var det dags och vi stod inte i kö så länge. 15 minuter kanske, om ens det. De kan ha en timmes väntetid där så jag antar att vi hade tur.




Fick ingen bild på glassarna innan vi åt, då vi tydligen skulle betala när servitrisen kom med glassarna... Men Andreas glass hade flytande kväve (det blåa där som inte längre ryker) och var som en vulkan. Erica åt en glass med sorbet och lite annat och fick en läslampa på glassen (hahaha) och jag åt en glass med maräng, chokladsås och frukt. Vi orkade inte alls äta upp, och vi betalade ca 120 kr var för glassarna. Men nu har vi iallafall testat det!


Till slut kom vi iallafall fram till First Camp i Kolmården! Vi bodde i en liten stuga utan eget badrum, men den var ändå i lagom storlek. 


Vi hade turen att få en av de nyrenoverade. Egentligen spelar ju inte det så jättestor roll men det känns fräschare på något vis. Campingen i sig var bra. Den var inte så stor, men den låg vid Bråviken och såklart nära Kolmården. Det fanns många servicehus, dock var bara ett av dem renoverat. Det var jättefint och kändes inte alls som ett servicehus, de andra var sådär. Men det är ändå något mysigt i att gå nyduschad från ett servicehus i kvällssolen! Inte lika mysigt när man är mörkrädd och vaknar kissnödig mitt i natten dock, haha.


Efter mycket om och men lyckades vi grilla. Först glömde vi köpa hamburgerbröd och fick gå till campingens affär (som faktiskt hade realistiska priser på nästan allt förutom tamponger, det är första gången jag ser det) och när vi kom tilbaka så insåg vi att vi inte hade något att tända grillen med så då fick vi gå tillbaka. Bra med liten camping!



På kvällen gick vi ned till sjön. Det blev inget bad under den här resan, men vi var ju borta hela dagarna och på kvällarna var det ingen som orkade, haha.


Första dagen på Kolmården och likadan selfie som förra året!





Det var jätteskönt att ha två dagar till godo på Kolmården, det behövs om man vill hinna allt. Vi såg ett flertal djurshower, och jag tror nog att vi hann med allt vi ville hinna. Andra dagen gick vi mest runt i lugn och ro och kollade på sånt vi missat dagen innan och åt lunchbuffé. Mums! Jag är jättekluven kring hur etiskt det är att gå på delfinshowen. Samtidigt som Sverige har bättre djurhållning än mååånga andra länder, är det ju inte naturligt för delfinerna att bo som de gör eller göra vad de gör. Delfiner hör inte hemma i klor eller i pooler trots att dessa delfiner har mycket utrymme att röra sig på. Det är ju däremot inte något mot deras naturliga områden. Anyhow - jag har sett showen två gånger nu och jag är lika kluven varje gång. Även fast jag vet "sanningen" så tycker jag att showen är helt amazing. Jag vill bara understryka att jag inte tror parken utsätter djuren för extra lidande (dvs lidande utöver det de kan få av att inte få leva ett naturligt liv).


Vi hittade en utsiktsplats, och uppenbarligen också stället där de spelat in en del av Wild Kids, haha.





Det var så fin utsikt och jag ääälskar en fin utsikt, vem gör inte det? Frihetskänsla att vara högt upp, i solen, på sin semester. Jag var helt enkelt glad. Älskar btw min jumpsuit från BikBok, jag har velat ha en liknande länge och det är som att gå runt i pyjamas fast snyggare och mer acceptabelt, haha. Som att ha klänning fast slippa riskera att flasha rumpan.




Vi åkte Safari, vilket vi gjorde en gång till dagen efter. Mysigt (jag älskar av någon anledning att vara högt upp?) och vi behövde knappt köa. Första gången vi åkte fick vi en gondol helt för oss själva, woho. Annars klämmer de in typ 6-8 pers i en. Har ingen bild på detta: meeeen Wildifre var AMAZING. Bästa bergochdalbanan jag åkt. Om den ändå fanns på Gröna Lund...




Första kvällen gick vi till Tropicarium också. Vi var inte hemma först efter 20 den kvällen och då hade vi varit borta i typ tio timmar, haha. Där hoppade apor runt fritt och det fanns massa vattendjur och äckliga ormar.



På fredag var det dags för hemfärd. Vi åkte vid 10 och gjorde ett stopp på Reijmyre glasbruk. Det är väl en oskriven tradition när vi är i krokarna då vi brukade åka dit med pappa. Det var ingen vidare action i själva glasbruket men vi gick igenom butikens alla hyllor. Jag hittade inget kul men Andrea köpte en fin vas! Den här dagen var det dåligt väder och det regnade. Vi hade en såååån tur med vädret under våra semesterdagar. Det var varmt, soligt men alldeles lagom.



På hemvägen parkerade vi också bilen vid en sjö en bit från glasbruket och gick över stock och sten för att ta lite bilder. Det började regna på oss, så vi fick springa tillbaka till bilen. Där hade vi fikapaus (i bilen) innan vi åkte hela vägen hem, förutom ett stopp på McDonalds. Det är alltid bitterljuvt att komma hem från en semester. Skönt, men ändå inte. 

Jag är verkligen glad och lyckligt lottad över att ha fått semestra med både mamma och mina syskon i sommar. Jag trodde inte jag skulle göra så mycket alls: men jag har och kommer ha hunnit varit hemma i sammanlagt flera veckor, jag har sett Coldplay, varit i Göteborg med mamma och varit ute på vift med mina syskon. Fan vilken bra sommar! Och den är inte över ännu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar