24 april 2016

Det har varit en lång dag. Jag har jobbat, och det var en riktigt tuff lunchservering innan jag äntligen fick gå på rast. När jag kom tillbaka var restaurangen typ tom. Win! Men jag förvånas konstant över människors sätt att bete sig när de går ut och äter.

1) Varför sitter man med mobilen i ansiktet när man ska försöka beställa mat eller betala för den? VARFÖR??? Sjukt otrevligt.

2) Om man kommer ett fett sällskap, till en redan ganska full restaurang och personalen möblerar om för att ens få plats med sällskapet. VARFÖR måste man då bete sig väldigt nonchalant, så att servitrisen i princip känner sig som en slav? :)))

3) VARFÖR beställer man en sak för att sedan, när denna maträtt anländer, säga att man inte har beställt den? Joooooooooo det har du, det kan jag lova. Självklart kan man som servitris göra fel men oftast inte. Jag dubbelkollar alltid vad jag skrivit in innan jag skickar in bongen till köket.

4) Ok. Låt oss säga att du besökt restaurangen förut eller i en annan stad om det är en franchise. Sitt inte bakom servitrisens rygg och prata om hur dåligt det var förra gången du besökte restaurangen. Och säg ABSOLUT INTE: "sist jag var här var det såhär, så gör rätt den här gången". VADÅ SIST DU VAR HÄR?????? Var jag där då??? Vad gör du här om du blev missnöjd? Är vi inte människor som kan fela? Nej, bara NEJ.

5) Det kan kännas schysst att runda upp 1 eller 2 kronor, och det är skönt om du betalar kontant. Mindre krångel med växeln. Men om du betalar med kort, runda då inte upp det två-tre kronor med ett glatt leende och antyd att det är dricksen. Även fast du är nöjd och vi båda vet det är det nästan lite hånfullt. Jag tycker man dricksar, eller så dricksar man inte alls. I Sverige är det inte någon sed att dricksa och det är skönt. Det innebär ju att vi har starka löner inom branschen (även fast de är rätt låga). Men för mig, om man typ rundar upp två spänn, får jag känslan av att gästen trots allt inte är nöjd utan att de där två kronorna är en pik. Säg då hellre att ni är nöjda och behåll de där kronorna! Det gjorde jättemånga t.ex. idag på lunchen och det är SÅ mycket roligare. Jag tar hellre emot en komplimang.

Anyway. Jag vet att det är gästerna som bidrar till min lön och det är trevligt. Men jag är ändå en människa och det skulle vara nice om fler kunde sätta sig in i hur det är att jobba inom service. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: sedan jag började jobba inom service för tre år sedan så har jag alltid sett och behandlat servicepersonal bättre. Jag ler mer och är noga med att säga mer än ett tack. Jag blir inte arg om något blir fel om det inte beror på total ignorans vilket det typ aldrig gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar