3 januari 2016

Igår var min första dag på restaurangen sedan i slutet av oktober. Det var faktiskt en bra dag! Ingen gäst var arg (på mig i varje fall), det var bra kollegor på golvet och jag hade ganska roligt. Vi var tre man kort men det flöt ändå på bra i slutändan. Men, men, men. En stor anledning till att vi alla hade det så bra var för att gästerna var tillmötesgående över det faktum att vi var underbemannade. Folk log, folk tackade och berömde maten. Jag tror inte folk fattar hur mycket ett restaurangteam kämpar varje dag för att leverera en upplevelse. Igår på jobbet spillde jag nygjort kaffe på hela handen och underarmen. Jag hann spola av mig i kallt vatten i ett par sekunder för att göra rent armen, sen var jag tvungen att återvända till min station. Ändå betjänade jag gästerna snabbt och effektivt, med ett leende. Jag fick till och med släcka en eld, som en gäst startat genom att omedvetet tända eld på sin servett. Jag har ganska snabba reflexer och hällde gästens vatten över bordet, vilket var tur, för hade bordsunderläggen tagit eld hade det varit ganska ostoppbart. 

Jag argumenterar aldrig med gäster, utan brukar snällt stå och ta emot kritik fast det känns förjävligt på insidan. Om jag vet att gästen påstår något som är fel brukar jag påpeka det och istället berätta vad som stämmer. Trots att tallrikarna bränner mig över handleden och fingrarna, står jag där med ett leende medan den stökiga familjen reder ut vem som ska äta vad - de verkar ofta tro att jag har koll, trots att det kanske inte är min station jag står på. Sedan går jag en andra vända för att göra samma sak. Det är mitt jobb, men det är mycket som inte ingår i mitt jobb som jag ändå gör. Släcker eld, tydligen. Och annat. Summa summarum: även fast en gäst är otrevlig får de inte dålig service. Då försöker jag bevisa motsatsen. En gång i somras var ett par otroligt missnöjda och jag gav mitt allt för att ändra den sura minen till ett leende. På notan fick jag typ 40 kronor i dricks. MEN.......... Om ni vill ha bra service från start till slut, var då också en bra restauranggäst! Le lite, ifrågasätt inte, tjata inte på att ni väntat 30 minuter när bongen i köket säger 15. Klart slut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar