7 juli 2015

Argt inlägg följer. Igår kväll snackade jag och Nadja lite grann om hur det är att jobba inom restaurangbranschen. Som en smäll i facet var dagens jobbpass fyllt med just allt sånt där som får en att bli riktigt förbannad, samtidigt som man måste le och se glad ut och följa order. Alla dagar är inte lika roliga som andra, men därför ska jag nu i min ilska pränta ned en lista på saker man banne mig INTE ska föra sig med när man är ute och äter.

1. Om det finns en skylt i entrén som snällt meddelar att gäster ska vänta vid denna tills de får hjälp med placering, då står man KVAR där och går inte in och tar ett bord för att sedan, när servitrisen eller servitören märker att sällskapet sitter där, gasta om att man inte har fått en meny eller någon hjälp. NÄHÄ???? Du fick ingen meny för att du inte gjorde som man ska? Jaså, fick du vänta i en kvart? Yeah, sure. Jag var i disken i 4 minuter och lämnade tallrikar och det var alltså för lång tid att vänta. 

2. Vill du få kontakt med servitrisen eller servitören, som du ser har alldeles för mycket bord på egen hand och uppenbarligen har mycket att göra? Då funkar det bäst att säga "kan vi få notan" eller göra något annat för att ge denne ett tecken på att du vill ha hjälp. Man kan INTE bli arg, eller säga "du, kom hit!!!" eller bara BEFALLA denne att komma till dig. Hur svårt är det egentligen att förstå? Tänk er själva om ni sitter på ert kontor t.ex. och chefen står och tjatar på dig om 5 olika grejer samtidigt som 6 andra kollegor stirrar på dig och väntar eller hojtar om att du ska göra saker. Kul? Mmm... Nej,.

3. Om servitrisen eller servitören går med massor av disk i händerna och säger "jag kommer tillbaka alldeles strax och hjälper dig", acceptera då det och börja inte beställa eller fråga massor av saker. För det första är det antagligen tungt då man inte kan gå flera gånger och därför måste packa på sig mer disk än händerna kan bära, och för det andra, nej. Bara nej. Händer alldeles för ofta och detta måste upphöra. Tack.

4. Håll koll på dina barn, SNÄLLA. Vi alla vet att barn är oberäkneliga men på en restaurang passar det sig inte att de springer omkring över hela golvet och har noll koll. Jag som servitris får självfallet hålla ögonen öppna men jag vill inte springa hinderbana när jag har tre tallrikar i händerna, än mindre tappa dessa då det kommer ge mig enbart skit från den person vars mat hamnar på golvet. Jag älskar barn men ibland är de allt annat än söta.

5. Har något blivit fel? Kanske var det du som glömde vad du sa, sa fel eller var otydlig. Kanske hörde inte servitrisen eller servitören rätt eller tryckte fel. Kanske gjorde köket fel. Ta det på ett bra sätt. Säg ifrån men bli inte arg. Vad människor glömmer är att vi inte är robotar. Vi är människor och kan göra fel. Även fast vi strävar efter perfektion och sällan gör fel, händer det.

6. Missnöjd pga att nåt blivit t.ex. fel eller att maten, enligt dig, dröjde? Påtala det vänligt och fråga om det finns något servitrisen eller servitören kan göra för att sätta lite plåster på såren. Det funkar mycket bättre än att kräva kompensation. Och om du FÅR kompensation, gnäll inte. Våga inte. Det är inte vi som får bestämma kompensationen, det är den som är chef på golvet som gör. Jag kan inte bjuda dig på hela middagen.

7. Om det dröjer på maten och det kanske är lite kaotiskt men du ser att medarbetarna försöker styra upp och inte står stilla en sekund, inte ens hinner dricka vatten i sommarvärmen och försöker prata med flera människor samtidigt... Börja då inte hetsa, det är respektlöst. Det är skillnad om det är kaotiskt och ingen gör något för att styra upp, eller inte försöker. Är maten sen? Ja, men då är det kökets ansvar. Skrik då inte på mig. Jag jobbar inte i köket och kan inte påverka tiden det tar att laga maten. HUR KAN FOLK INTE FATTA DETTA????? SVIMMAR.

8. En sista grej innan jag ger upp detta och går och ser på Sons of Anarchy. Det mest uppenbara. Gå ALDRIG utan att betala. Om du är nöjd, dricksa gärna en symbolisk summa. Senast förra veckan hade vi en springnota. Det var en helt sjuk grej egentligen. Sällskapet hade beställt mat för över 600 kronor, de hade fått sina drickor och sina förrätter. När förrätterna kommit, hade de fått vänta max 15 minuter på sin mat. Med en full restaurang, är detta enligt mig inte en lång tid. Speciellt inte när man har sällskap och förrätter och SER att det är en upptagen kväll. Plötsligt när maten skulle levereras efter en kvart, så var alla borta. Uppätna förrätter och halvdruckna glas för säkert 250 kronor stod på bordet men ingen hade betalat. Om du inte hinner äta, betala då för det du faktiskt HAR fått. Det är för det första olagligt och för det andra respektlöst att bara gå utan ett ord och inte betala för sig. Och dricks. Jag förväntar mig sällan dricks men på fredag- och lördagkvällar när restaurangen ofta är fullsatt med större sällskap, är det trevligt om man får lite i dricks. Att betala en nota på 1500 när kvällen flutit på perfekt men inte ens lämna 20 kronor i dricks är pinsamt, tycker jag. Jag har förståelse om notan ligger på kanske 200 kronor, om man ätit lite snabbt, men har man suttit där ett bra tag med förrätt, huvudrätt, efterrätt och extra vin beställt kanske man kan försöka uppskatta hjälpen man fått? Bara en tanke. Jag äter inte ute ofta, och jag tror inte att jag har dricksat. Men sen jag började jobba på restaurang har jag lovat mig själv att alltid göra det. För jag vet vilken humörboost det ger den som jobbar.

GAAAAAAAAH.

Okej, justja. Gå aldrig på persongrepp på den som serverar eller agera hotfull. Jag har fått höra hur dålig servicen varit (fast personen efter berömmer mig), att vår restaurang kommer stå tom en vacker dag för att det är ett sånt skitställe, etc etc etc. Asså va? När folk säger att de aldrig kommer återvända för att vi suger, då tänker jag mest: fine by me, återvänd inte. För jag vill inte ha en surmupp som är elak mot mig när jag försöker göra mitt jobb så bra som jag faktiskt kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar