24 februari 2015

Jag är en sån där person som kollar på många serier. Alldeles för många. Jag orkar inte ens räkna upp alla, det finns för många bra. Men jag måste här ta och tipsa om serier som vissa inte vet existerar, eller en del serier som folk tvekar på att se men som de ändå borde se.

Breakout Kings. Kortfattat så handlar serien om två U.S. Marshals som skapar en s.k. task force som består av brottslingar som får hjälpa dem att fånga personer som brutit sig ut ur fängelset. Varje avsnitt följer en ny "rymling" och man får följa deras sätt att bryta sig ut, jättekul faktiskt! I utbyte mot sin hjälp, så får brottslingarna 1 månad avdraget på deras straff för varje rymling de hjälper till att fånga. Tyvärr las serien ned efter en ENORM cliffhanger i slutet av säsong 2, riktigt kasst. Fällde en tår.

Drop Dead Diva. Serien börjar med en blond, relativt ytlig kvinna vid namn Deb som blir dödad i en bilolycka och när hon väl kommer till himlen möter hon "portvakten" Fred, och trycker på en enter-knapp i tron att hon ska återföras till sin kropp. Istället "återföds" hon i Jane Bingums kropp, en advokat som precis avlidit. Jane är rena rama motsatsen till Deb och just därför blir det väldigt intressant - dessutom jobbar Debs pojkvän på Janes jobb. Och det finns många olika sorts karaktärer. Ge det en chans!

Breaking Bad. En av de bästa serierna jag sett, den var lika bra när jag såg om den en andra gång nyligen. För att ge en så bra förklaring som möjligt har jag delvis snott följande från Wikipedia: serien handlar om Walter White, en high school-kemilärare i 50-årsåldern som lever i ett relativt oengagerat äktenskap med sin gravida fru och sin son som har en lätt CP-skada. Han extraknäcker även på en biltvätt. När han blir diagnostiserad med allvarlig lungcancer bestämmer han sig för att slå sig in på den brottsliga banan. Tillsammans med sin tidigare elev Jesse Pinkman börjar han koka en sällsynt typ av metamfetamin för att kunna lämna ett sparkapital efter sig vid sin framtida död. SE DEN, säger jag bara. SEEEE DEN!


Better Call Saul. Det här är en serie som startade nyligen, och som antagligen är mest inriktad på de som sett Breaking Bad. I Breaking Bad är en central karaktär (en bit in i serien) Saul Goodman, en ganska "shady" advokat. Han var en av mina favoritkaraktärer i Breaking Bad, och nu har en spin off-serie gjorts i hans ära där man får följa hans liv innan Breaking Bad. Jag älskar den, för han är så härlig och dessutom är en del andra karaktärer från Breaking Bad med i serien och det är roligt att se hans tidigare historia med dem, haha. Så om ni ser Breaking Bad, fortsätt med denna!

Det bästa av allt? ALLA dessa finns på Netflix från början till slut! Med undantag för Better Call Saul som ju är ny och får nya avsnitt där varje tisdag. Nu har ni så ni klarar er ett tag. Kör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar