23 oktober 2014

Inte den roligaste bilden - jag var för hungrig för att orka engagera mig! Men häromdagen lagade jag något otroligt gott och jag tänkte dela med mig av receptet. Dels för min egen skull och dels för att alla borde laga den här rätten. Så enkelt och så gott.

1 förpackning färsk tortellini (250 gram). Jag använde en med prosciutto som fyllning.
1 paket bacon
1 riven vitlöksklyfta
2 matskedar vetemjöl
2 dl creme fraiche
3 dl mjölk
Salt och grovmalen svartpeppar
Broccoli - valfri mängd. Helst mycket om man tycker det är gott som jag!
Majs - valfri mängd. Jag tog det jag hade kvar i kylen, men man kan säkert ha i en hel burk majs.

Tillagningen är så enkel som att du steker bacon, pudrar över vetemjöl (för redning) och tillsätter creme fraichen och mjölken och låter det koka upp lite. Sen börjar du koka pastan, kryddar såsen och tillsätter vitlöken i den. När pastan har kanske ca 2 minuter kvar så häller du i broccolin i pastavattnet och låter den koka med. Sen häller du av vattnet och blandar ihop såsen och tortellinin, samt häller i majs! Min sås blev lagom krämig men hade gärna velat ha den lite tjockare så nästa gång ska jag nog tillsätta lite grädde också och ev mer mjöl, kan hända att jag inte tog 2 matskedar utan kanske 1.

Och det bästa (om man bor ensam speciellt) är att detta recept ger ca 3 portioner - så jag fick middag och två matlådor. En matlåda åt jag upp ikväll för att jag var för lat för att laga något, då allt som kunde tillagas var fryst. Hehe. Latmask får man vara ibland. På en studentbudget kanske det här inte är något man lagar jätteofta, då både bacon och tortellini kan tendera att vara ganska dyrt. Men man får ändå tre måltider utav det och Willys har denna vecka extrapris på både bacon och Garants tortellini. Så skulle inte förvåna mig om jag lagar detta snart igen, hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar