28 februari 2014

Ingen har väl missat artikeln "Två miljoner våldtagna i krigets Kongo" som cirkulerade på Internet för ett tag sedan? Om det är så, uppmanar jag er att läsa den på följande länk som inte verkar funka att länka, men kopiera och klistra in: http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Tva-miljoner-valdtagna-i-krigets-Kongo/ 

På måndag börjar välgörenhetsprojektet som min skola ska dra igång. Vi ska samla in pengar på skolan, sälja saker och även försöka samla in pengar på stan om vi får polistillstånd. Jag tycker att det är en sjukt bra sak, för jag minns när jag läste den här artikeln när den publicerades. Pengarna vi samlar in kommer att gå till sjukhuset så att de kan köpa saker de behöver, till exempel hygienartiklar eller operationsredskap, eller tvättmaskiner. Det är mycket som har förändrats sedan JB-koncernen gick i konkurs och Stadsmissionen tog över, och det har förändrats till det bättre. Nu går jag på en skola där vinsten går in i skolverksamheten, och vi har kunnat använda de pengarna till att förbättra skolan - nya projektorer, dukar, inredning, mediarum och liknande. Och så får vi möjlighet att driva ett välgörenhetsprojekt, för det är ju lite det Stadsmissionen gör. Så även fast skolan har det hiskligaste namnet jag någonsin sett på en skola, så är det en mycket bättre skola. Att de valt att slopa mitt program till hösten är en annan sak, eftersom att det är ett av de bästa programmen men de hade så få sökanden till det förra året... Men, poängen är att det har blivit en mycket bättre skola! Och jag hoppas att vi får ihop mycket pengar till sjukhuset, så att de kan fortsätta rädda liv på offer för krig, våld och sexuella trauman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar