26 september 2012



Tänker nu skriva ett ganska bittert och menlöst inlägg. Men ibland måste man få skriva av sig. Hur som helst, något jag länge stört mig lätt på är det här med att storbloggarna tjänar mer än den vanliga svensken som arbetar tre gånger så hårt som de som bloggar. Det har länge ryktats om att Kenza tjänar typ 200,000 kronor i månaden varav 150,000 är på annonsintäkter vilket hon också tryckte upp i en läsares ansikte i kommentarsfältet igår. Läste även på Expressen att Fredrik Reinfeldt tjänar 148 000 kronor i månaden och det skulle då alltså innebära att Kenza tjänar mer än Sveriges statsminister (!!!). Hur sjukt är inte det? Om jag var en bloggare som tjänade enorma summor endast på att skriva vad de gör, har på sig och äter skulle jag antagligen inte tycka att det var orättvist utan glatt ta emot pengarna. Men det här känns ju bara stört. Kan det verkligen vara sant?

Nu är det här däremot inget personangrepp på Kenza, utan jag menar att jag tycker det är fel att exempelvis bloggarna kan tjäna så mycket pengar. För att inte nämna skådespelare och fotbollsspelare. Fast det är kanske en dålig jämförelse då man för skådespeleri och fotboll behöver talang och lite tur. Ganska många av dagens storbloggare verkar aldrig ha haft en grammatiklektion varav en ryktas inte ha gått ut åttan. Med andra ord, man behöver inte ha talang för att blogga men man kan ändå tjäna äckligt mycket pengar på det. Någonstans är jag väl avundsjuk men jag tycker ändå att det är väldigt fel - med undantag för de som verkligen slitit för vad de har - när vissa människor tjänar sjuka summor och i princip kan bada i pengar medan det finns människor där ute som bor på gatan av anledningarna att de inte har pengar nog att bo någonstans (sen bor ju människor ute av andra anledningar men det hör inte hit).

Nu kommer ni väl ta mig för en avundsjuk liten sextonårig tjej men jag tycker verkligen det här är konstigt. Jag förstår varför Fredrik Reinfeldt tjänar 148 000 kronor i månaden då han har en stor uppgift på sina axlar och har gått en lång utbildning men jag förstår inte hur bloggarna kan tjäna så enorma summor när de enligt vad jag minns inte ens gått i högskolan vilket i dagens samhälle i princip är ett måste för ett jobb. Jag är inte avundsjuk, för jag är glad över det jag har. Det jag stör mig på är varför det är så här. Jag vet att jag inte är ensam om att göra det heller. Nu tänker jag sluta skriva innan det går för långt. Hejdå.

Vill också påpeka att jag inte brukar lägga mig i vad folk tjänar för det är ganska privat, men när folk trycker upp det i andras ansikten blir jag ganska irriterad. Imorgon blir det bara glada inlägg, lovar!!!

4 kommentarer:

  1. Hatar Kenza. Hon kan dra någonstans lång bort.

    SvaraRadera
  2. Kenzas inkomst är sjuk. Men ändå har hon största bloggen i Sverige, och är väldigt stor utomlands också, så har hon sitt modellande, smyckeskollektionen hos Guldfynd och förmodligen massa mer saker också. Men jag håller med dig, det är inte rättvist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant, och det vet jag också! Och det verkar hon sköta superbra. Men hennes blogglön är ganska sjuk haha.

      Radera